hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > قم > قم|سرانه فضای سبز شهر قم به ۲۰ مترمربع رسید

قم|سرانه فضای سبز شهر قم به ۲۰ مترمربع رسید

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم گفت: سرانه کل فضای سبز این شهر از ۱۵ مترمربع به ازای هر تن در سال ۹۴ به بیش از ۲۰ مترمربع تا پایان سال ۹۷ توسعه پیداکرده است.

به گزارش خبرنگار رویداد ایران از قم،پیام جوادیان در نشست خبری با اصحاب رسانه استان قم، بیان داشت: سرانه فضای سبز جنگلی قم از ۱۲ مترمربع در سال ۹۴ به ۱۵ مترمربع در پایان سال ۹۷ رشد یافته است.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم اضافه کرد: همچنین سرانه فضای سبز شهری قم در سال ۹۴ به ازای هر تن ۳ مترمربع بوده که در پایان سال ۹۷ به بیش از ۴ و نیم مترمربع افزایش پیداکرده است.

جوادیان بیان کرد: تا سال ۹۴، ۲۷۲ بوستان شهری در قم وجود داشت که این میزان با احداث ۸۳ بوستان جدید در ۴ سال گذشته به ۳۵۵ بوستان و پارک شهری افزایش پیداکرده است.

وی اضافه کرد: با احداث این ۸۳ بوستان شهری در مجموع یک‌میلیون و ۲۳۸ هزار مترمربع به سرانه‌های سبز شهر قم افزوده‌ شده است.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم بیان کرد: کل مساحت فضای سبز قم، ۲۴ میلیون و ۲۱۰ متر مربع بوده که از نظر مساحت ،۲ هزار و ۴۲۱ هکتار را شامل می‌شود.

جوادیان افزود: در شهر قم بالغ‌ بر ۱۸ میلیون و ۷۴۰ هزار مترمربع کمربند سبز و بوستان‌های جنگلی و بیش از ۵ میلیون مترمربع نیز فضای سبز در حریم شهری وجود دارد.

وی یادآور شد: از سال ۹۴ تا پایان سال ۹۷، بیش از ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار مترمربع توسعه فضای سبز جنگلی در شهر قم اجرا شده است.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم خاطرنشان کرد: درصورتی‌که توسعه فضای سبز در شهر قم صورت نگیرد به دلیل روند تصاعدی مهاجرت و افزایش جمعیت، ممکن است سرانه فضای سبز در سال‌های آینده منفی شود.

جوادیان با اشاره به طرح پارک ۱۰۰۰ هکتاری شهرداری قم، گفت: این طرح از سال ۹۵ به پیشنهاد سازمان پارک‌ها و فضای سبز در دستور کار شهرداری قرارگرفته و یک شورای عالی نیز برای آن تشکیل‌شده است.

وی تصریح کرد: این طرح از میدان مفید آغاز و تا بوستان کوهسار و خیابان ظهور و پشت کوه دو برادران امتداد خواهد داشت.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم گفت: در سه سال گذشته ۵۷ میلیارد تومان اعتبار برای این طرح اختصاص پیداکرده است، لکه‌های بوستان کوثر این طرح ۷۵ درصد، باغ پرندگان ۸۰ درصد، بوستان خضر ۴۰ درصد، بوستان شهدای گمنام ۹۵ درصد و بوستان زائر نیز ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

جوادیان ادامه داد: سال گذشته ۶ پیمانکار برای اجرای عملیات عمرانی این بوستان ۱۰۰۰ هکتاری انتخاب اما به دلیل نوسانات نرخ ارز قرارداد آن‌ها ملغی شد.

وی اضافه کرد: بوستان ۱۰۰۰ هکتاری قم در ۴ سال آینده به‌صورت کامل تکمیل و به بهره‌برداری خواهد رسید و تاکنون در ۸۰۰ هکتار از این بوستان کاشت درخت انجام‌گرفته است.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم با اشاره به فقر مراکز توریستی و تفرجگاهی در قم، بیان کرد: بهره‌برداری از این بوستان به مبحث گردشگری شهری و مباحث توریستی کمک شایانی می‌کند.

جوادیان با اشاره به وضعیت سرانه‌های سبز قم در مقایسه با کلان‌شهرهای دیگر کشور، خاطرنشان کرد: شهر قم در مجموع چهارمین کلان‌شهر کشور از نظر توسعه‌یافتگی فضای سبز است.

وی با تأکید بر نابودی باغ‌های قدیمی قم، گفت: در محدوده و حریم شهر فقط ۱۳۷ هکتار باغ از ۱۲ هزار هکتار سابق باقی‌مانده است و تمام این ۱۳۷ هکتار شناسنامه‌دار شده است.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم بیان کرد: در صورتیکه فردی به دلیل احداث واحدهای مسکونی به خشکاندن باغ‌ها و درختان اقدام کند شهرداری می‌تواند نسبت به توقیف اراضی وارد عمل شود که ۴ پرونده در این رابطه تشکیل‌شده است.

جوادیان اظهار کرد: از ابتدای تابستان تا پایان شهریورماه به دلیل گرمای شدید هیچ کاشت گونه‌های گیاهی در شهر قم صورت نمی‌گیرد.

وی همچنین با اشاره به طرح ایجاد نهضت سبز معابر، گفت: هدف از این نهضت ایجاد فضای سبز طولی در سطح خیابان‌های قم است، وجود فضای سبز در حاشیه و اطراف خیابان در تلطیف هوا و ایجاد منظر با طراوات شهری موثر است.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم تصریح کرد: از مهرماه ۹۴ تا اسفند ۹۷، ۳۲۸ هزار متر باغچه طولی در معابر قم ایجادشده است.

جوادیان اظهار کرد: خیابان‌های درجه‌یک و دو شهر قم از نظر ایجاد باغچه‌های طولی اشباع‌شده و امسال در خیابان‌های درجه سه و چهار، باغچه‌های طولی احداث می‌شود.

وی اضافه کرد: ۸۵ هزار متر باغچه طولی در معابر درجه سه شهر قم هدف‌گذاری شهرداری قم تا پایان سال ۹۸ است.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم بیان کرد: با کاشت این ۸۵ هزار متر باغچه طولی، سطح زیر کشت باغچه‌های طولی در کل شهر قم به ۴۱۳ هزار مترمربع افزایش پیدا می‌کند.

جوادیان با اشاره به اثر مثبت توسعه باغچه‌های طولی در معابر قم، اظهار داشت: این باغچه‌های طولی توسعه ۴۱ هکتاری را در فضای سبز بافت مرکزی شهر ایجاد می‌کند.

وی اضافه کرد: پروژه تحقیقاتی طرح جامع کمربند سبز قم نیز در حال جمع‌بندی نهایی است، همچنین پروژه احداث باغ گیاه‌شناسی به مساحت ۱۷ هکتار در دستور کار قرار گرفته است.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم همچنین عنوان کرد: سال ۹۷، بالغ‌ بر ۱۵ میلیارد تومان برای تامین اتصالات آبیاری قطره‌ای و تحت‌فشار توسط شهرداری قم هزینه شد که نشان از توجه ویژه به مبحث مدیریت و بهره‌وری از آب است.

جوادیان افزود: تنها ۱۷ درصد از بوستان‌های شهری قم از آب شرب شهری استفاده کرده و ۸۳ درصد از آن‌ها از آب خام و پساب تغذیه می‌کنند.

وی اضافه کرد: هدف شهرداری قم این است که تا دو سال آینده استفاده از آب شرب شهری برای استفاده فضای سبز به صفر رسیده و دیگر از این منبع مهم آبی در این رابطه استفاده نشود.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: بیش از ۹۰ درصد از گل‌هایی که در سطح معابر شهر کاشته می‌شود در داخل شهر قم با تعامل بخش خصوصی تولید می‌شود.

جوادیان ادامه داد: ۲۱۵ هزار گلدان گل در فصل پاییز در فضای سبز شهر و در سطح معابر و میدان‌های قم کاشته می‌شود.

وی همچنین تصریح کرد: کاشت درختان مثمر به دلیل مسائل مربوط به سم‌پاشی، مشکلات راهنمایی و رانندگی و آلایندگی‌های صنعتی در حریم شهر جایز نبوده و اقدامی کاملاً غیرحرفه‌ای است.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم اضافه کرد: برای کاشت درختان میوه پارک‌های موضوعی مانند بوستان ولایت به‌صورت متراکم در نظر گرفته‌شده است.

جوادیان در بخش پایانی سخنان خود نیز تاکید کرد: به‌غیراز منطقه دو شهر در تمام مناطق شهری قم بوستان‌های ویژه بانوان در حال احداث بوده و یا فعال است، بوستان نرگس به مساحت ۱۲ هکتار بوستان اصلی ویژه بانوان قم است.

وی اضافه کرد: در منطقه ۲ نیز ۲ عرصه برای احداث بوستان بانوان در نظر گرفته‌شده است، مدیریت و اجرای برنامه‌های فرهنگی در بوستان بانوان با سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قم خواهد بود.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد